Friday, October 2, 2009

Google Ad Planner gebruiken

Google Ad Planner

Wat is Google Ad Planner en hoe gebruik ik het? 

Google Adplanner is een tool van Google voor het definiëren en targetting van je doelgroep:

  1. Weten welke sites je doelgroep bezoekt.
  2. Nieuwe sites vinden om te targetten op basis van bepaalde criteria.
  3. Uit vinden welke sites je doelgroep bezoekt.
     

Voor wie is het geschikt?

Media Planners: Een media planner in de ruimste zin van het woord. Dit is bijvoorbeeld een SEA, Affiliatie en Sociaal Media marketeers.
Account managers: Account managers kunnen voor potentiële klant de Doelgroep helpen bepalen en het potentiële bereik. Ook kan er duidelijker worden gekozen voor verschillende vormen van Advertenties, Tekst, Display, Affiliatie. Potentiële zoekwoorden kan men er ook op terugvinden die de doelgroep eventueel gebruikt.
Linkbuilders: Het bepalen van de doelgroep en de websites die de doelgroep bezoekt kan heel erg interessant zijn om kwaliteit linkbuilding uit te voeren.

 

Gebruik Ad Planner

Je kunt Ad Planner vanuit 2 kanten benaderen:

  • Per website
  • Per doelgroep.

\\server\users\jaapwillem\Bureaublad\Ad Planner\site-audience.png


Website keuze.

Hier kan je een website aangeven die je wilt onderzoeken.
Je geeft een bepaalde website in die je wilt onderzoeken. Elke website die je wilt kan je hierin invullen, alleen hoe groter de website hoe meer informatie er terug te vinden zal zijn.

In België de informatie die beschikbaar is het volgende:

  1. Categorie (dit komt van de Dmoz.org website)
  2. Of er advertenties worden geaccepteerd. (Ook advertenties van buiten het Google inhoud netwerk, nu is dat minder geworden door de DoubleClick Ad Exchange integratie)
  3. Het aantal bezoekers. (Ook beschikbaar via Trends for Search)
  4. Bezochte sites
  5. Zoekwoorden gebruikt
  6. Welke advertentie types er gebruikt kunnen worden
  7. Of het in het Google inhoud netwerk zit.
  8. Waar de advertentie wordt weergegeven.
  9. Demografische informatie (niet in België maar voor Frankrijk en Verenigd Koninkrijk wel beschikbaar)
  1. Geslacht informatie
  2. Huishouden inkomen
  3. Onderwijs Niveau
  4. Kinderen in Huishouden
  5. Leeftijd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hieronder treffen jullie een voorbeeld aan van de analyse van de Ikea website.

\\server\users\jaapwillem\Bureaublad\Ad Planner\adplanner website overzicht.png



 

 

 


Doelgroep:

Hier kan je dus je doelgroep bepalen en bekijken welke sites zij bezoeken. Kan je dus bekijken welke websites je wilt targetten voor welke klant.

Je kunt de doelgroep filtreren op:

  1. Land: Hierbij kan je het land en tot bepaalde regio's filtreren van je doelgroep.

\\server\users\jaapwillem\Bureaublad\Ad Planner\Geography.png

  1. Taal: De taal die de persoon heeft ingesteld in zijn Webbrowser en via welke taal hij heeft gezocht. Hierdoor weet men welke taal de gebruiker spreekt en kunnen we bepaalde websites bepalen.

\\server\users\jaapwillem\Bureaublad\Ad Planner\Taal.png

 

 

 

  1. Bezochte websites. Welke websites heeft de gebruiker ook bezocht of wat is de website van de concurrent.

\\server\users\jaapwillem\Bureaublad\Ad Planner\sites-bezocht.png

  1. Zoekwoorden gebruikt: Wanneer je weet welke zoekwoorden je doelgroep zou kunnen gebruiken kan je de websites filtreren die hierop gevonden worden. Dit is heel erg interessant voor High Conversing Zoekwoorden.

\\server\users\jaapwillem\Bureaublad\Ad Planner\zoekwoorden-gezocht.png

 


Daarna kan je bepalen op wat je het wilt sorteren:

  1. Website Relevantie: Wil je een grote relevantie aangeven voor de websites of wil je een iets uitgebreidere selectie terugkrijgen.

\\server\users\jaapwillem\Bureaublad\Ad Planner\ranking-method.png

  1. Advertentie bereik en plaats
  1. Of je de advertentie plaats wilt zien of alleen het domein naam: Wil je het website adres zien of ook de posities die je op deze website kan gebruikmaken.
  2. Of het in het Google inhoud netwerk zit.

\\server\users\jaapwillem\Bureaublad\Ad Planner\ad-items.png

 

 

 

 

 

  1. Welke categorie de site toebehoord: Welke categorie wil je targetten, bijvoorbeeld Kranten, Financieel en Prijsvergelijker.

\\server\users\jaapwillem\Bureaublad\Ad Planner\categorien.png

  1. Welke advertentie formaten er worden geaccepteerd. Dit zijn volgens de officiële IAB Ad Formats. Hierbij kan men verschillende formaten selecteren.

\\server\users\jaapwillem\Bureaublad\Ad Planner\ads-specs.png

 

 

 

 

  1. Het domain suffix dat getarged moet worden, bijvoorbeeld alleen met .be 

\\server\users\jaapwillem\Bureaublad\Ad Planner\domein-extensie.png


Ik heb mijn data geselecteerd, wat nu?
Je hebt 2 mogelijkheden om te doen:

  1. Toevoegen aan een mediaplan: Een mediaplan is een Profiel wat je opzet en wat je gebruikt voor je data. Bijvoorbeeld je kunt een profiel opzetten voor België en een voor Nederland, je kan helaas nog niet meerdere landen selecteren. Je maakt een Media Plan aan in de tab Media Plan en je ziet in welk Media Plan je aan het werk bent aan de rechter bovenkant.

\\server\users\jaapwillem\Bureaublad\Ad Planner\mediaplan.png

 

 

 

 

 

 

  1. Exporteren naar CSV. Je kunt ook de gegevens selecteren voor op te slaan in CSV formaat. Hierbij kan je kiezen tussen normaal CSV formaat en MediaVisor formaat, wat voor DoubleClick gebruikt word.

\\server\users\jaapwillem\Bureaublad\Ad Planner\export-csv.png

Waar komt de data vandaan?

De data komt uit het Google zoekverkeer, Google Analytics data, eventuele gebruikersdata gecollecteerd van bijvoorbeeld de Google werkbalk en verschillende 3de partij marktonderzoeken. Hier geven ze verder geen onderscheid aan. 

Is het dus wel betrouwbaar? 

Er is geen 100% garantie dat de data perfect betrouwbaar is maar aangezien het bereik van Google over internet gebruikers is het zeker meer dan gemiddeld betrouwbaar.


Posted via email from JaapWillem.com Blog

No comments:

Post a Comment